Lämning (bild 131 av 365)

Månen är en lämning, en rest från en kollision som skedde mellan jorden och en annan planet för 4,5 miljarder år sedan. Den här 2 min långa animationen visar hur man tänker sig att det gick till.

Bilden togs igår i fullt dagsljus utan stativ med ett 500 mm teleobjektiv. Jag är lite nöjd över att man faktiskt kan se kratrarna och att det inte är alltför suddigt med tanke på det. 🙂

måne

10 reaktioner på ”Lämning (bild 131 av 365)

    1. Rymden är spännande! Det var ett tag sedan jag jobbade med rymden i en ungdomsklass, men jag vill minnas att det fanns några bra videos här: http://hubblesite.org/

      Hittar den inte nu, men det fanns en där man ser en stjärna explodera och alla atomer sprids ut över rymden. Det är ju coolt att tänka på att alla atomer i vår kropp och alla atomer på jorden kommer från en sån explosion från början. Vi är ju ”stjärnstoff” som man brukar säga. 🙂
      Återvinning på hög nivå är vad det är. Fascinerande att tänka att mina kolatomer kanske varit inne i en dinosauriekropp för 200 miljoner år sedan eller flög runt jordens atmosfär för 4,5 miljarder år sedan…

Kommentera

