Avslutning (bild 126 av 365)

Var slutar trädgårdslandet och var börjar gräsmattan? Det kan man själv ha en åsikt om, men det är inte alltid som gräset är av samma åsikt…

Hemma hos mig är det kvickrot som dominerar i gräsmattan och jag har inga problem med det mer än när kvickroten vill nästla sig över gränsen och in i rabatter och trädgårdsland. Min erfarenhet är att det enda som fungerar är att gräva ner plåtkanter i höjd med grässvålen.  Den här delen av trädgårdslandet har tidigare inte haft denna gräns, men i helgen mellan alla hagelskurar och snöfall, så började jag gräva ett dike att lägga ner denna plåtremsa som blev över när ”bron” (eller farstukvisten/ verandan som man säger söderut) blev reparerad i höstas.

När jag spadar om i jorden använder jag ofta en grep, både för att jag tycker det är synd att giljotinera daggmaskar och för att jag då lättare får upp kvickrötterna hela och långa

För den som undrar vad jag kämpar mot så finns tidigare bilder på eländet här.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

avslutning_plåt_ogräskant

4 reaktioner på ”Avslutning (bild 126 av 365)

  1. Har själv gjort en avgränsning mellan rabatt och gräsmatta eftersom kvickroten gärna ville ta sig in.
    Du råkar inte ha nåt superbra råd mot hischkål liggandes på lut. Har hört att man ska gräva upp den eller täcka med presenning eller plast. Har du kanske nåt bra trick? 🙂

    1. Jag har ingen erfarenhet av kirskål, men alla växter behöver ju ljus, så täckning kan fungera.
      Avgränsningen för kirskål om man har ett tjockt matjordstäcke måste vara rätt djupt. Tycks minnas att jag hört 0, 5m. Jag är dock osäker.

Kommentera

