Singel (bild 121 av 365)

Högt upp i träden sitter de koltrastarna och håller utkik. Kanske efter en partner för sommaren? Det här är en koltrasthona. Så snart man närmar sig så drar de. Av någon anledning fick jag komma ganska nära de här honorna i alla fall.

Det finns en man som studerar Koltrastsång . Sången är viktig för alla fåglar. Den är så viktig att några hjärnceller i sångcentrat t.o.m nybildas hos fåglar varje år. Det är rätt ovanligt hos djur att hjärnceller nybildas annars. En fågelhane som sjunger bra är ett tecken för honorna att han är frisk och har bra gener, d.v.s. är en bra man att låta sig befruktas av i fåglarnas värld.

Koltrastar har setts kalasa på sk mördarsniglar läser jag och man hoppas att det är en vana som ska sprida sig.  För er som har dessa i sina trädgårdar, så gäller det alltså att hålla sig god vän med några koltrastar alltså…. 😉

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

koltrast_hona

 

koltrast_hona_hallonhäck

6 reaktioner på ”Singel (bild 121 av 365)

  1. Koltrastarna hos oss har inga mördarsniglar att äta, men det är ganska festligt att se när de drar upp mask ur gräsmattan. Det är mums för en fågel det. 🙂
    Deras sång är min absoluta favorit och jag blir extra lycklig varje dag på väg till jobbet när jag får höra sången.
    Önskar dig en fin helg med mycket fågelsång och kvitter.

  2. Jo – koltrastar äter mördarsniglar – de minsta i alla fall – och sicket bestyr de har att rengöra näbben från allt snigelsekret!!

Kommentera

