Besked (bild 122 av 365)…eller… Så här kallt kan det vara i jorden då man sår

Tog tempen på jorden i det ena växthuset och där var det  nästan 10 grader. Det var varmare än jag tänkt mig. Jag fick en jordtermometer häromåret. Det kan vara ganska bra att hålla koll på hur kallt det är i jorden innan man sår. Vissa frön är inte alls känsliga, medan vissa frön, som bönor och gurka, bara vägrar om det är för kallt.

Jord_temperatur_10 grader

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

Ett stickprov i jorden utanför växthuset visade 7 grader.

Hittade en lista på vilka temperaturer man kan ha som riktmärken om man funderar om man kan eller inte kan så. (Det kan så klart vara varmare i jorden också.) Premiärsådde med några gamla spenatfrön i en av jordbäddarna i växthuset. Jag slutade odla spenat för några år sedan eftersom de alltid går i blom för mig, men jag har aldrig sått så här tidigt, så det kanske fungerar bättre nu. (Spenat  går i blom om nätterna är för ljusa.) Vi får väl se om fröna var för gamla. För kallt är det inte i jorden i alla fall. 🙂

 

Minitemp         Grönsak

Minimitemperaturlista för sådd av fröer

 

 

2 reaktioner på ”Besked (bild 122 av 365)…eller… Så här kallt kan det vara i jorden då man sår

Kommentera

