Grepp (Bild 120 av 365)

Fåglar har tack vare sina klor ett perfekt grepp runt de tunnaste grenar. På så sätt kan de sitta fast. Just den här är en sädesärla hemma hos mig. Den här gången kom den flygande och satte sig framför kameran då jag fotade en fågel i trädet längre bort.

Jag läser på Naturhistoriska riksmuseets hemsida att ´När man går förbi en ärla på en åker skall man tala till den för då blir det ett gott år´. Det kan ni tänka på när ni ser en sädesärla! 😉 De gillar nyplöjda åkrar eftersom det är lätt att hitta insekter då.

Jag gillar sädesärlor eftersom de gillar insekter. Jag gillar också insekter, men inte för många av t.ex vissa flugor och myggor. Fåglar behövs i en trädgård!

Vill du höra hur sädesärlan låter så lyssna här.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

sädesärla

9 reaktioner på ”Grepp (Bild 120 av 365)

  1. En sån fin bild på sädesärlan! De är så söta, och även om vi inte har nån äng just här så brukar jag prata med sädesärlorna som brukar vara på vår gräsmatta. De är speciella, och så tittar de så klokt på mig. 🙂

  2. Fin bild på en vacker liten fågel, förknippad med barndomsminnen. När vi gick längs bygatan på väg hem från skolbussen och såg sädesärlan trippa runt bland fårorna i farfars åker… ..då återvände våren. Det var en sak vi pratade om… ..jag såg sädesärlan idag 🙂

  3. Jag ska komma ihåg att småprata lite nästa gång jag stöter på en liten sädesärla :). Ett tydligt vårtecken är de iaf, med eller utan konversation.

  4. Jättefin bild på sädesärlan – den blev så klar i den korta skärpedjupet. Jag ska komma ihåg att prata lite mer med fåglarna jag möter, det kanske är fler som gör sommaren bra. 😉

Kommentera

