Ute snöar det men i växthuset har vitlöken börjat titta upp

Jag hade tur och fick tag på härdiga vitlöksbulbiller i höstas. Jag har tre olika sorter, Leningradskij, Spanish red och Estnisk röd. Jag blev lite sen att få ner dom i jorden, mest för att jag inte bestämt och förberett var jag skulle plantera dom. För säkerhets skull stoppade jag ner dom i jordbädden i växthuset. De står rätt tätt, men min tanke är att jag ska flytta ut dom när jag fått till jorden i trädgårdlandet.

Om jag förstått det hela rätt så blir inte vitlöken riktigt klar för skörd i höst utan kanske nästa år eller ännu lite senare. Det kommer nog att bli lite lök så att man kan äta, men den  hinner kanske inte bilda klyftor, så att man kan använda dessa för att sätta i höst.

Vill du läsa mera om vad bulbiller är så kan du läsa här. Fördelen med att så bulbiller är att de inte bär på någon jordsmitta som man annars riskerar att få med.

Vi får väl se hur länge det dröjer innan man får äta vitlök igen! 🙂

vitlöksbulbillerna tittar upp

Kommentera

