Trots minus och snö har en del fått flytta ut till växthuset

Jag flyttade ut lökplantor, persilja och  vintersallad till växthuset för gott redan för en vecka sedan. De ska ju normalt sätt inte vara så känsliga. Nu är det visserligen årets sådd så de kanske inte är riktigt härdiga, men jag chansar för att vinna plats. Har täckt över plantorna med dubbel fiberduk när det varit som kallast. Än så länge fungerar det bra. Till veckan så ser det ut tråkigt nog ut som det inte ens ska vara varmt på dagarna.

Nedan en bild på några av rödlöken Red Florence som jag planterade om i en gammal balkonglåda. Den står framför stengabionen som jag fixade inne i växthuset förra sommaren. Om du vill se fler bilder på det så finns det här. 

En del av rödlöken står fortfarande och trängs i mjölkkartonger. Vi får väl se när det är dag att plantera ut dom om det är stor skillnad i storlek på de som fått lite mer plats runt rötterna jämfört med de som har det trängre. Det borde vara skillnad.

rödlök_gabon

persilja

 

 

 

 

 

4 reaktioner på ”Trots minus och snö har en del fått flytta ut till växthuset

  1. Tänk vad det skilja sig åt i vårt avlånga land. Här har det varit över 20 grader varmt i helgen och allting bara slår ut överallt. Träden är gröna, fruktträden blommar. tulpanerna står i full blom. Jag hinner inte med! I den här takten har allt blommat över innan midsommar känns det som. Torrt är det också. Har inte regnat på länge och jorden blir hård och jätte svårarbetad. Igår fixade jag till i mitt växthus. Planterade ut tomater och gurka. Nu hoppas man ju på att det inte blir några frostnätter…Samtidigt är det ju en fullkomligt ljuvlig tid och man vill bara sitta och njuta av hela härligheten.
    Ha en trevlig Valborg!
    Milla

  2. Javisst är det olika från landsände till landsände… Men väldigt lika att var vi än bor så verkar vi vilja tänja på gränserna för att komma igång så tidigt som möjligt med odlingen 🙂

    Idag har jag länkat till dig! Tycker alla ska få sina dina häftiga bilder. mellanskogochgard.blogspot.se/2014/04/narbilder-av-omvarlden.html

    Ha det fint!
    /Elin

Kommentera

