Vårtecken 27 april

Varje gång jag går ut utan min kamera så sitter sädesärlorna bara några meter från där jag går, men så snart jag har kameran så drar de.  Att ställa upp för fotografering verkar inte vara deras grej. Den här lyckades jag få på bild i dag i alla fall.

Sädesärlorna sägs komma mellan snösmältning och islossning och precis så är det. Vi har nästan ingen snö kvar och isen på sjön har börjat spricka upp allt mer.

sädesärla

Svanarna håller sig på behörigt avstånd så inga tjusiga svanbilder blir det!

Jag har hört storspoven hela veckan, men jag såg den ute på isen idag. Även den var för långt bort och blev för suddig, men eftersom den har en väldigt karakteristisk näbb så visar jag bilden i alla fall. Vill du läsa mer om den och höra hur den låter så titta här

storspov

Kamerabatteriet behövde laddas och under tiden så hoppade en groda förbi och två humledrottningar sökte febrilt efter ett bo.

Ute har det varit riktigt varmt 16-18 grader och man börjar få hopp om sommar. En titt på yr.no visar dock att till veckan blir det inga varma dagar så man får vänta med att hoppas för mycket…. Snö och minusgrader flaggas det för. Inte mitt favoritväder den här årstiden!

 

6 reaktioner på ”Vårtecken 27 april

  1. Jättefina bilder! Gillade att du tog med bilden på storspoven, fast den inte är helt klar, för det syns definitivt vad det är för fågel. Fåglar är inte helt lätta att fota – de har en förmåga att flyga iväg 😉

Kommentera

