Pärlor (bild 116 av 365)…en del skulle nog kalla dessa för allt annat än pärlor…

Dessa snigelägg hittade jag i en öppnad, kall och lite frusen blomjordssäck som stått inne i växthuset i vinter. Äggen är inte så stora, påminner lite om fiskrom. Dessa ska man spana efter om man byter eller köper plantor av andra. Än har vi inga sk mördarsniglar här, men de kommer närmare. Jag vet inte inte riktigt hur äggen skiljer sig åt mellan mina vanliga sniglar och de större mördarniglarna, men jag antar att även äggen är större. Just dessa ser ut som de vanliga snigeläggen som finns här, men jag chansar inte utan har spridit ut jorden i solen. Solens  UV-strålning brukar inte vara hälsosamt för organismer som lever under jord. Den här typen av ägg som inte har ett skal är också känsligt för torka.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

snigelägg

2 reaktioner på ”Pärlor (bild 116 av 365)…en del skulle nog kalla dessa för allt annat än pärlor…

Kommentera

