Mjukt (eget ord bild 113 av 365) eller…Ulltäcke runt jordgubbsplantorna

Förra året så täckte jag jordgubbsraderna med ull för första gången. Det sas vara bra för både snigelangrepp och ogräs.  Jag skrev lite om det här. Det fungerade bra tyckte jag även om det framåt sensommaren blev en hel del våtarv som lyckades växa in från sidorna. När jag tittade under ullen idag så hade den börjat ätas upp av en vit svamp. Eftersom jag var rädd för att det även fanns en del våtarvsfrö och liknande i ullen så tänkte jag att det var lika bra att byta ut den och dessutom ta bort eventuellt rotogräs som nästlat sig in.

En av raderna har nu fräschats upp och fått ett nytt ulltäcke. För säkerhets skull täckte jag raden med fiberduk tills ullen lagt sig ner lite mer. Även om jag gillar fåglar så kändes det lite onödigt att de skulle riva upp allt nu i sitt sökande efter bomaterial. Dessutom kanske det går lite snabbare att få sig några jordgubbar i sommar om man hjälper till med värmen!

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

ulltäcke_jordgubbsplantor_täckning

Säcken med ull som jag hade sparat från förra året räckte bara till den här raden så nu måste jag höra om grannarna ska klippa sina får snart eller så ringer jag den ekologiske fårbonden några byar bort. Ull är något som man tyvärr inte tar reda på idag, så det brukar inte vara svårt att få tag på bara man hinner fråga innan man bränt upp den. Det ser lite udda ut nu, men när plantorna växt upp och täcker den lite mera så ser det bättre ut. Skönt också att slippa den svarta plastväven som alltid går sönder.

Just nu ligger den gamla ullen och jordgubbsblad i en plastsäck. Jag kanske borde ”bokasha” den innan jag gräver ner den?

Det man ser lite längre bort är snö. Den har inte helt försvunnit! Marken är på sina håll rätt hård, men just i den här raden så gick det att jobba lite.

jordgubbsrad_ulltäcke_hallon_staket

 

 

10 reaktioner på ”Mjukt (eget ord bild 113 av 365) eller…Ulltäcke runt jordgubbsplantorna

  1. Så härligt – jordgubbar med päls! Det närmaste jag kommer till får är sonens kungspudelvalp. Hon är dock ganska nytrimmad så det dröjer nog till efter sommaren – men då behöver hon kanske ullen själv? 😉

  2. Bra idéer är bra idéer helt enkelt. Fårull lär vara bra mot mycket. När jag var hos Mandelmanns på Österlen var mycket av köksträdgården täckt av det. Trodde mest det var mot sniglar.

    Ha det gott! Carina

Kommentera

