Knipa (eget ord bild 111 av 365)

Just när jag insett att det svåraste som finns att fota är småfåglar, så upptäcker jag att det är ännu svårare att fota sjöfågel. I alla fall dom i vår sjö. Så fort man närmar sig så ser man bara ett par flaxande vingar. Detta är en kniphane. Honan har brunt huvud. Hon fanns där också, men blev suddig på varje bild. Knipor dyker upp vid islossningen och nu håller isen på att spricka upp mer och mer.

Jag antar att tricket är att sätta sig i ett gömsle och vänta, men jag är inte så bra på att vänta. Det är en av de saker som jag tänker att jag ska bli bättre på nu när jag snart är stor… 😉knipa_hane

Jag gissar att det inte är gurgling efter morgontoaletten han håller på med utan att han helt enkelt ”kråmar” sig för sin tilltänkta hona. Det ska väl snart bli små ägg i boet gissar jag. Det kan också bara vara vanlig morgongympa. Jag är inte så insatt i sjöfåglarnas liv. 🙂

knipa_hane_2

 

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

4 reaktioner på ”Knipa (eget ord bild 111 av 365)

  1. Fota fåglar ger jag mig inte ens på såvida det inte är mutbara höns. Sista bilden extra kul!

    Du undrar om jag badar i mitt badkar. Det har hänt, och är en fantastisk upplevelse framåt natten under stjärnorna med tända lyktor hängandes i buskaget och nåt varmt att dricka i handen. Främst är det dock en reservoar för regnvatten.

Kommentera

