Årets (bild 112 av 365)…eller Har sett årets första blomfluga!

Vilken dag det varit! Sol och närmare 30 grader i växthuset. Ute var det nog närmare 20. Som en extra bonus såg jag årets första blomfluga i full färd med att  pollinera en paprikablomma i växthuset. 🙂

Blomflugor är inte bara utmärkta pollinerare, deras larver är också riktiga rovdjur som äter upp bladlöss.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

blomfluga_årets första_pollinerar_paprikablomma_ 2

16 reaktioner på ”Årets (bild 112 av 365)…eller Har sett årets första blomfluga!

  1. Gott att ha så härligt sällskap och ”kollegor” i växthuset!
    Blomflugor hade jag hellre sett än min ovälkomna gäst bland liljorna… Ill-röd var den och den hade både tuggat blad och lagt ägg. Gladare blev jag av alla nyckelpigor som verkar ha övervintrat i jordgubbslandet. Den röda skalbaggen gillar jag, den äter också bladlöss. 🙂

    Ha det gott!

    1. liljebaggen är ingen höjdare. Har haft tur och sluppit den. Jag har bara hittills haft lökbaggen som ser nästan likadan ut, men den är ju inte så farlig. 🙂 Hoppas att jag hittar nyckelpigor nu i sommar. Förra sommaren såg jag inte nån!

  2. Bra jag tittade på den där krabaten! Tycker en del av de där flugorna är lite läskiga – nån bits. Nu vet jag att de är trädgårdsarbetare och ska få va ifred. Åtminstone en del av dem. Narcissflugan fortsätter jag spana efter.

    Ha det gott! Carina

Kommentera

