Vårtecken 20 april

Nu börjar det dyka upp ”riktiga” vårtecken även hemma hos mig. Snön försvinner i ett rasande tempo och en del gröna blad dyker upp. Isen ligger fortfarande som ni kan se, men det finns lite öppet vatten här och där som svanarna kan landa i. Några svanar har jag däremot tyvärr inte lyckats fota.

Krokusen blommar mellan snöhögarna som jag berättade igår och havtornen verkar också blomma. Om det nu är blommorna jag ser. …Du kanske vet om det är havtornsblommor?

En mängd fåglar dök upp härom dagen, både gulsparv, pilfink och bofink har jag sett och lyckats få på bild. Rekordtidigt kunde vi också släppa ut hönsen redan på långfredagen. Det brukar annars mer vara kring valborg.

Skönt med påskledighet är det även om jag faktiskt har lite träningsvärk av allt släpande med plantorna in och ut ur växthuset. 🙂

vår_ner mot sjön

Valmmobladen är väldigt håriga, så de håller värmen lite bättre om det blir en kall period.vallmoblad

Hur långt våren hunnit för andra kan du se hos Annica

 

 

 

 

2 reaktioner på ”Vårtecken 20 april

Kommentera

