Resterna av en flock

Tittade ut i morse och såg en hel flock med fåglar som jag inte sett tidigare i år, men innan jag fått på mig glasögonen, tagit fram kameran och lirkat upp fönstret så lyfte alla utom en som stannade en sekund extra, så jag hann knäppa ett kort i alla fall.

Inte särskilt snygg bild, men ändock bildbevis på att bofinkarna är här nu! Dessutom bevis för att att allt inte är täckt med snö längre.

Vill du lyssna på bofinken och läsa mera om fågeln så finns lite här. Där kan man bl.a. läsa att om bofinksungar inte får höra sång de första veckorna så kommer de aldrig att kunna få till den klatschiga slutdrillen. Sången är alltså inte medfödd utan något de måste lära sig.

bofink

2 reaktioner på ”Resterna av en flock

  1. Kul att du hann fånga en bofink på bild! 🙂 Tänk vad fåglar reagerar snabbt på rörelser. Även de man gör vid fönstret. I vintras försökte jag vid flera tillfällen fånga herr och fru Domherre på bild från fönstret. Varje gång jag försökte flög de upp rönnen som står bredvid fågelbordet…

  2. Ja – det är ju Knutte! Har sett många av hans gelikar runt fågelmat och buskage i år. Man måste säga att det här är en underbar vår! En glad långfredag önskar jag dig – och alla andra!

Kommentera

