Valmöjlighet (bild 99 av 365) Daggmaskar kan välja vem de vill

Daggmaskar är hermafroditer. Det betyder att det är både honor och hanar. Det betyder inte att det gör barn med sig själva så ofta. Det betyder bara att om de träffar en daggmask så kan de byta spermier med varandra om de vill. Det finns dubbelt så många partners att välja mellan helt enkelt. Kort sagt, de har större valmöjlighet

Daggmaskar har en gördel på kroppen. Där kan de producera både ägg och spermier.

Det är tur att de är så bra på att reproducera sig, för daggmasken är väldigt viktig för våra jordar. Om man har 50 daggmaskar som jobbar på under 100 dagar så har de producerat 5 kg gödsel. Allt de äter upp har när det gått genom deras magtarmkanal blivit till den bästa mull.Daggmaskar gillar allt organiskt material. Istället för att kasta matavfall så bör man istället mata maskarna med det. Redan Cleopatra förstod hur viktiga de var och förbjöd utförsel av daggmaskar ur landet läser jag. Huruvida det var sant eller inte låter jag vara osagt, men vill man ha en bra jord så ska man mata sina maskar och inte hälla dit diverse kemikalier som de inte mår bra av.

Den här daggmasken, och flera andra faktiskt, lever i en av de stora paprikakrukorna upptäckte jag härom veckan. Mer kul fakta om daggmaskar kan man läsa om här.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

daggmask med gördel

 

17 reaktioner på ”Valmöjlighet (bild 99 av 365) Daggmaskar kan välja vem de vill

  1. Dom är fantastiskt arbetsvilliga. Redan kryllar det av kompostmaskar i vår kompost, de har letat sig upp mot ytan efter vinterns kyla.
    Kan tänka mig att de är/var värdefulla i Egypten med sitt torrtorra klimat.

  2. så många fina inlägg, jag nu läst ikapp mig på. och härligt att våren kommit till dig med. att sprida ut kaffesump för att bli av med snön är bara fiffigt, inte lass dumt. jag brukar gå med spaden och göra hack i snön , där smälter det fortare av nån konstig anledning som jag inte känner till, men funkar gör det.
    på kunskapskanalen, en favorit, går massor av intressanta program om natur och djur. men det kanske du har upptäckt…
    önskar dig en riktigt varm och solig påsk!
    aino

    1. Glad påsk till dig med! Jag tror det smälter fortare då man dels gör bitarna lite mindre så att värmen kommer åt från fler håll, men också från alla hackhål som blir. Det blir liksom en större yta för värmen att angripa ifrån. 🙂

  3. Jag försöker allt mata mina maskar med gräsklipp och kompost, men lerjorden vinner över maskarnas mag- tarmkanal. Det spelar ingen roll hur mycket maskar och därmed ”maskbajs” det blir i mina rabatter, lerpartiklarna flyter upp och lägger sig som ett lock ovanpå allt. Men, men det är ju å andra sidan alltid fuktigt under locket så det har ju sina fördelar med lerjord också… 😉
    Glad påsk!

    1. Det är nog så en del jord är knepigare än andra, men det enda sättet är nog bara att fortsätta fylla på med organiskt material! Om 100 år eller så ska du se att du fått det som du vill ha det… 🙂

  4. Jag har ett helt gäng med daggmaskar i mina krukor som stått i trädgården under sommaren. Jag hittade även babymaskar när jag planterade om för ett tag sedan 🙂

  5. Maskar var det värsta jag visste när jag växte upp. Slemmiga och ringliga, usch! Nu när jag har trädgård älskar jag dom såklart och kan till och med klapps dom 🙂 Men de får gärna hålla sig utomhus…

Kommentera

