Jag såg första humlan

Jag satt på balkongen på jobbet i dag under lunchen och såg den allra första humlan för säsongen. Jag har tyvärr inga bildbevis för kameran var hemma. Här hemma hos mig 4 mil norr om Umeå har det ännu inte dykt upp några. I den här 3 minuter korta filmen på URplay berättar de om vilka fantastiska små pollinerare de är. Det är få, förutom humlor som kan flyga i den tidiga vårkylan.

Vill man hjälpa humlorna så kan man bygga humlebon.

Bilderna nedan är exempel på några av de humlor jag fotade förra sommaren.

humla

stor humla

humla bär på pollen 2

7 reaktioner på ”Jag såg första humlan

  1. Det är vackra insekter. Ser fram emot att höra dem surra i sparrisen i sommar. Jag har sett flera gigantiska humlor den här våren, men när jag hämtar kameran försvinner de.

    1. De är de övervintrande drottningarna som är ute nu och äter innan de ska hitta ett bra bo och bygga upp ett samhälle.
      Man borde ha kameran runt halsen hela tiden…men det har man ju inte! Ibland får man nöja sig med att bara se. 🙂

      1. Jag tar ofta med mig kameran när jag går ut i trädgården, men det är lite riskabelt, har förstört en kamera på det viset. Glömde den ute och det regnade. Suck. Men min man plockar ofta in den åt mig om han ser den ligga på nåt bord.

Kommentera

