Vårtecken 13 april: Gallrat bland hallonbuskarna (eller beskurit är kanske en mer korrekt term)

I dag gjorde jag det första riktiga utearbetet för säsongen. Jag gallrade bort gamla hallonskott som gav bär förra året och nu inte kommer att ge några i år. Bären kommer i stället att komma på de gröna skott som sköt upp förra sommaren.

Jag brukar börja med att ta bort alla gamla kvistar. När man väl fått bort dessa så kan man behöva ta bort även några nya. Anledningen är att hallon inte vill stå för tätt. Då kan det frodas en del sjukdomar. Dessutom blir alla bär sötare och godare om de får mycket solljus. Det gäller med andra ord att inte vara ”dumsnål” i gallringen.

Man kan givetvis göra detta även på hösten efter skörd, men vi brukar göra det på våren så snart vi kommer åt.

Gamla kvistar känner man igen på att de är grå och barken ser ut att vilja lossna. De har även grenar som sticker ut.

planta som gav hallon förra året

 

Hallonkvistar som man ska lämna kvar ser fräschare ut u i barken. De har ingen utstickande grenar och är raka och kraftiga. Små klena pinnar kan man lika gärna ta bort eftersom de inte kommer att ge så mycket bär. När man är klar ska intrycket vara att det är ljust och luftigt mellan alla pinnar. De nya skotten som kommer att växa upp under sommaren ska ju också rymmas.

fjolårsskott

5 reaktioner på ”Vårtecken 13 april: Gallrat bland hallonbuskarna (eller beskurit är kanske en mer korrekt term)

  1. Reblogga detta på trädgårdssurr och kommenterade:

    Idag har jag gallrat bland hallonen. Den här gången var jag ganska hård i min bedömning vad som fick vara kvar. Jag kommer att lägga på komposten som blivit av min inomhus-maskkompos i vinter som täckning . Det ser ut som att de kan behöva gödslas upp.

  2. Du påminner mig om något jag måste göra men har förträngt (fullt på att-göra-listan just nu!). En hel del skott ska jag försöka flytta till ett nytt land i soligare läge dessutom.
    Allt gott!/Laila

Kommentera

