Innanför (bild 97 av 365)

Jag hann med att plantera om lite tomatplantor i dag. Det var väldigt skönt att få stå ute i växthuset och plantera om. Testade den nya uppbindningstråden jag köpte på plantagen. Den var mycket smidig att använda om man jämför med alla andra snören jag jobbat med under åren. Jag förmodar att den går lätt att återanvända också eftersom det är en ståltråd som ”kärna” i tråden.

”Pinnarna” jag använder som stöd är stammarna från förra årets Jätteslide som man nu kan klippa ner. De påminner lite om bambu, även om de inte är riktigt fullt så starka.Jag vill att de ska vara hyfsat stadiga eftersom nu kommer en period då jag bär ut plantorna på dagtid när jag är ledig och om vädret tillåter det. Det blir några vändor fram och tillbaka in i växthuset, men det är bra träning! 🙂

Jag har en s.k frostvakt som jag kan koppla på i växthuset, men det känns lite slösaktigt att låta den gå innan det är absolut nödvändigt.  I början av maj börjar dock växterna bli så stora att de får flytta ut för gott.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

uppbindningstråd_plantagen

 

De stora påsarna med kaffebönor som vi har till jobbets kaffemaskin brukar jag vara och ta reda på i vår återvinningsstation. De fungerar väldigt bra som lite halvstora krukor. Här nedan är det Nyagous och Chilega som blivit omplanterade.

Mei Wei och Sibirijak är ännu inte alls så här stora, men det beror på att de såddes senare.

Vad andra gjort i helgen kan ni se hos Marit.

 

tomatplantor

19 reaktioner på ”Innanför (bild 97 av 365)

  1. Tråden ser bra ut och jag gillar återvinningen skarpt. Tomater…jo…det hade vi alltid innan jag bytte jobb för 14 år sedan. Det hinns inte med mycket här nu i den vägen. Föräldrarna kan inte längre sköta vattningen på sommaren när vi är borta. men åh, så gott det var! Och sen gjorde jag inläggningar på de gröna…Puh, kanske när jag pensionerat mig?

    1. Ja eller så reser du som pensionär och plockar solvarma tomater odlade på friland i soliga länder… 🙂 Man får väl se vad man ska bli ”när man blir stor” 😉

  2. Härligt! Åh så stora tomatplantor. Jag hade satt 12 st och ställde dem i garaget. Bara för att efter någon vecka fick se hur dom lagt sig, alla utom 3. Det hade varit för kallt där. Nu står de inne men är bara ca 5-10 centimeter stora.

Kommentera

