Vårtecken 6 april. Nu är det dags för kaffesump!

Inga blommor har dykt upp ännu, men det första vårregnet kom igår och i dag snöar det. Det kan man väl säga är typiskt vårväder i alla fall?

Snön fortsätter att smälta. Jag har spridit ut kaffesump på vissa snöhögar för att de ska smälta fortare. Svart drar till sig solljuset och smutsig snö smälter därför fortare. Lite fånigt kanske, men bl.a. har vi varje år en rätt rejäl hög p.g.a. takraset precis där hönsen snart ska kunna gå ut. Ju fortare den försvinner desto fortare kan man öppna luckan och släppa ut de små liven. De vägrar förövrigt att gå ut på snö också.

Om jag dricker mycket kaffe? Jo för all del, men  sumpen som jag sprider på snön tar jag från jobbets kaffemaskin. Den samlas upp i en påse och blir ganska torr och lätt att hantera. Kaffesump på gräsmattan borde väl rimligtvis ge lite näring också. Jag har läst någonstans att man inte ska överdriva eftersom pH värdet är lågt. Jag tänker att det borde väl därför vara ganska bra att ge lite extra runt surjordsväxter?

Det här är inte en skulptur gjord av människohand, men det ser nästan ut så. Den hittade jag inte hemma hos mig utan vid vägkanten.

snö tinar

16 reaktioner på ”Vårtecken 6 april. Nu är det dags för kaffesump!

    1. Man ska tydligen inte ha enbart kaffe eftersom det kan bli lite väl surt då, men annars så är det bara att lägga det på komposten. Det gör jag i alla fall. Annars är kaffe sump ett sånt material som man kan lägga direkt på jorden eftersom det inte ser så skräpigt ut. 🙂

  1. Här behövs ingen kaffesump på snöhögar, men det fyller ganska bra i komposten året runt. Många koppar kaffe blir det på helgerna. Gärna när man sitter på altanen och gottar sig i en solstrimma. 🙂
    Ha en fin söndag!

  2. Jaså, på snön? Jag trodde du skulle göra en peeling! Ibland myllrar jag ner lite kaffesump runt rosorna, har hört att de gillar det.

  3. Undrar om min Tjej inte skulle kräva en kopp kaffe från husse om de läggs på hennes snöhögar! Kan se henne framför mej ätande kaffesumpen såsom hon kastar sej runt i alla snöhögarna, hahaaa…! Annars hamnar det gärna i bland växterna då det är kokkaffe som gäller för gubben! Är för långt att rensa pannan i komposten varje gång den skall på (vägrar hink)!!! Kram ;D

    1. hahaha! Ja det är ”bönorna som är dyra” heter ju så det kanske är sumpen som är bäst… 😉
      Det går lika bra att lägga ut komposten direkt på marken om man kan det. Särskilt kaffe för det ser ju inte så skräpigt ut!

Kommentera

