Nu (bild 96 av 365)…Sonja tittar upp

Nu har Sonja tittat upp. Förra året var ett uselt gurk-år, och mitt självförtroende är i botten vad det gäller gurkodling. I år satte jag bara de fröer jag hade kvar. Sorten heter Sonja och den ska inte gå att misslyckas med…i normala fall. Jag börjar för ovanlighetens skull i tid också. Av någon anledning brukar gurkfröna inte hamna i jorden förrän i mitten på maj hemma hos mig, men i år blev det redan 2 april. Under några år har det definitivt blivit för sent i starten. Nu hoppas jag jag inte var för tidig i stället. 🙂 I början på maj brukar jag ta ut alla plantor till växthuset, så innan dess får de inte ha blivit så stora att de är svåra att flytta eller omöjliga att rymmas inne.

Nu är början på gurkodlingssäsongen. Det är i år det händer. Nu.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

gurka_sonja

22 reaktioner på ”Nu (bild 96 av 365)…Sonja tittar upp

  1. Oj, oj. Jag ligger efter. Speciellt eftersom blomvakten råkade vattna ihjäl hälften av mina sådder 😛

      1. Ha-ha! Jag försökte bjuda på eftermiddagsfika men familjen skulle ut på brunch så vi får ta det en annan gång.

  2. Tänk så många gånger man blir besviken på sina köpta frön! Önskar jag hade samma tur! Fast kärnor från matbordet har gått bättre! Men här hände det plötsligt när det fått ligga till sej, hahaaa..! Skall kanske leta upp en gammalt papper med min favorittomat och se om det fungera fortfarande för det var ett tags sen jag syssla med sån plantering!!! Kram ;D

  3. Lycka till. Du verkar vara en hejare på det här med växtodling. Vi är riktiga nybörjare åtminstone som växthusägare så vi har massor av frågetecken…. NÄR kan man flytta ut växtligheterna t ex?? 😉

    1. Det är lite olika beroende på var man bor. I umeåtrakten är det runt 10 juni. I Mälardalen säkert lite tidigare och i skåne ännu tidigare!
      Hemma hos mig frös mina squashplantor 15 juni förra året, så man ska vara beredd att täcka sina utplanteringar om man är minsta osäker. Har man en sån där fiberväv så brukar växterna klara sig även om termometern visar någon minusgrad. Lycka till med odlingarna!

Kommentera

