By (bild 95 av 365)

Jag bor inte själv i denna by, men jag har alltid fascinerats av namnet. I en bygd där alla andra orter slutar på -träsk, -mark, -näs eller- å, så sticker det här namnet ut lite. Det ska uttalas med Västerbottniskt mjukt sche-ljud. Då låter det som vackrast.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

sjömellantjälen

8 reaktioner på ”By (bild 95 av 365)

  1. Där tror jag att jag passerat vid ett par tillfällen, när jag skulle gena från en plats till en annan. Visst är det efter den vägen den finns en riktigt brant backe? Vid ett tillfälle blev det en senväg… 😉

  2. Triggar igång fantasin helt klart och en bra tolkning. När jag kör långt och en bit hemifrån fastnar ögonen allt som oftast på skyltarna och de ibland förunderligt roliga, udda, konstiga namnen.

Kommentera

