Beskurit paprikaplantorna och förvånats över växtkraften

Jag beskar paprikaplantorna i köksfönstret ganska kraftigt. Det var en hel del blad som var fula för att någon växtsugande insekt varit på dom. Trots det har jag aldrig haft så fina plantor så här länge som jag haft i vinter. Kanske beror det på att det varit vanlig trädgårdsjord i krukorna och att det måste ha liftat med en del smådjur in i höstas. Jag har ju haft en mindre zoologisk trädgård där i vinter, bl.a daggmask. 😉

När jag tog bort en massa blad blev det ännu mer uppenbart att paprikorna verkligen börjat växa till nu i vårsolen. Paprikorna är inte stora (6-7 cm), men rätt många!

Jag är själv lite imponerad och förvånad. De här plantorna är drygt ett år nu. Jag har gett dom en skvätt biobact flytande växtnäring några gånger, men inte så där regelbundet som jag tänkt mig. Kanske hade de varit ännu finare om jag gjort som jag planerade att göra.

Det var i vilket fall väldigt kul att hacka upp lite egenodlad paprika till fredagstacosen i kväll! 🙂

paprika i köksfönstret

3 reaktioner på ”Beskurit paprikaplantorna och förvånats över växtkraften

  1. Så gott!!! Paprikorna är säkert mycket godare än de du köper i affären. Är det egna frön från paprika eller är det köpta frön du använt när du sådde själva paprikaplantorna?

  2. Ååhhh det lät gott! Hacka upp egenodlad paprika… Plantorna ser jättefina ut. Tittade på mina plantor men det blir nog inte mycket med de i år. Har fått överlåta åt andra att vattna och fixa och ja – de mådde inte så bra de små liven 😦

Kommentera

