Vårtecken 30 mars

Måndagstema- Välkommen april hos Helene.

Hur våren ser ut hos andra kan du läsa om hos Annica.

Våren innebär för de flesta djur att det är dags att hitta en boplats. Det börjar bli allt svårare för en del insekter och även andra smådjur eftersom vi är lite för duktiga på att ”städa” i våra trädgårdar och skogar. En vårsyssla som kan göra nytta är därför att hjälpa till att fixa bon eller material till bon.

Bilden visar något som en gång var en björk som började murkna och dog. Vi var tvungna att såga ner den, men dottern som då använde den till en bra utkiksplats m.m, blev förkrossad. Det blev en kompromiss där delar av trädet fick vara kvar utan att man skulle riskera få en tjock gren i huvudet. Sedan dessa har den här högstubben fått stå och brukar sommartid vara ett populärt tillhåll för diverse små insekter i de nedre mer murkna delarna.

högstubben_tinar_fram

Idag tänkte jag att jag skulle göra det ännu mera populärt genom att jag borrade hål i stammen. Än flyger inte så många insekter där ute, men jag ville passa på att göra det innan de börjar. Borrhålen ska bli bon till solitära insekter i sommar är det tänkt. När man borrar dessa så kan de vara mellan 3 och 12 mm  i diameter. Olika insekter vill ha olika storlek på sina bon. Jag hade bara möjlighet att borra 4, 5, 6 och 8 mm hål i diameter, men jag hoppas att några ska uppskatta det.

Det är solitära insekter som lägger ett ägg i ett sånt hål och sen får äggen utvecklas till larv, puppa och adult insekt utan att föräldrarna lägger sig i det. Vill man hjälpa mer sociala insekter på traven, som exempelvis humlor, så är det en annan typ av bon som de vill ha. Det kan du läsa mera om här.

Förra våren borrade jag inte i trä utan lämnade kvar en del jätteslidepinnar istället. Det kan du läsa om här.

 

borrhål_insektshotell

14 reaktioner på ”Vårtecken 30 mars

  1. Jag har också funderat på att sätta upp insektsbon, för att kunna studera intressanta insekter lite närmare. Det är svårt att veta om det är goda eller ”onda” insekter man får besök av, men jag brukar hålla tummarna för att de är nyttiga. Det är bara några få gäster som jag brukar tacka nej till: liljebaggar, kålfjärilslarver och åkersniglar. (ja och så rådjuren, tänk om man kunde köra dem på porten utan att bygga ett fort runt trädgården)
    Ha en fin vecka!

    1. Jag har tack och lov inte så stora problem mer än med kålfjärilslarver av de som du räknat upp. Rådjur ser vi ibland, men inte så många.
      Jag tänker att om man lockar in många insekter så trivs även de som äter upp de mindre bra! 🙂

  2. Oh great! What for a good idea to build a insect hotel in that old birch tree for the sweet bees, the super sweet bumblebees and all the other insects!!! I very much like it!!! Unfortunately I can’t understand your written words, but it looks good on your photos, too 🙂
    Enjoy a good April!

Kommentera

