Måndagstema: Ögon

Ögon har Helene som Måndagstema idag. Jag kom att tänka på en av mina favoritbilder från i somras på en fönsterblomfluga. Den lägger sina ägg inne i getingbon och där växer larverna upp och blir omhändertagna av sina fosterföräldrar getingarna. Som tack för hjälpen äter fönsterblomflugans larver upp getinglarverna… Jag vet inte om jag skulle valt just getingar som fosterföräldrar till mina ungar, men det verkar fungera bra om man är fönsterblomfluga.

Alla flugor har speciella ögon, men fönsterblomflugans är lite extra coola tycker jag!

Volucella pellucens Fönsterblomfluga

 

19 reaktioner på ”Måndagstema: Ögon

  1. visst har flugan extra coola ögon. spindeln var också jättefin. när jag ser kryp vill jag fånga dom för att ta bilder på dom, har inga problem med kryp. tänk om man kunde ta såna där mikroskoptfoton, det vore väl nåt?!
    här har jag inga växtprojekt överhuvudtaget. för det enda som gäller är rensning, rensning, rensning av prylar och möbler.aino

    1. Om den är sympatisk beror nog på vem du frågar… 😉
      Getingen tycker nog inte det, men en del gillar nog att det inte är så många getingar… 🙂
      Hoppas att dessa inte äter upp alla. Ifjol hittade jag bara två getingar på hela sommaren hemma hos mig och de var båda döda…

Kommentera

