Vårtecken 23 mars

Det har varit en allmänt grå dag men en liten stund lyckades solen tränga sig igenom molntäcket och då passade jag på att vara ute en stund. Dagen började t.o.m med snöfall, men det är också en del av denna årstid där jag bor. Annars så är det ungefär lika stora gräsfläckar som syns nu som man kunde se förra veckan.

vårsol_talgoxe

Ägnade förmiddagen åt att plantera om lite växter och blev väldigt glad att både Vinbärstomaterna och den svarta physalisen som jag bytt till mig frön av börjar spira. Bilden är på en vinbärstomat. Den svarta physalisen har bara precis börjat spränga sig genom jorden.

vinbärstomat

Hörde svanarna i går, men såg inga. De kanske hann flyga över sjön i hopp om att det fanns öppet vatten i sjön bredvid. Min förhoppning är att jag ska lyckas fota svanarna när de väl kommer. Tillsvidare så kan jag i alla fall meddela att några Gråsiskor dök upp vid fågelbordet idag för som jag tror första gången denna vår. Jag har i alla fall inte sett dom tidigare.Tyvärr ville de inte vara med på bild, men lite senare så hann jag knäppa en bild på en modig eftersläntrare. Även om den blev något suddig, så får det väl betraktas som bildbevis. 🙂 Vill du höra hur den låter så kan du lyssna här.

gråsiska

 

Det mest vårlika idag var annars temperaturen…

vårtemperatur_0 grader

Hur våren ser ut hosandra kan du se hos Annica och Det grå huset på kullen

8 reaktioner på ”Vårtecken 23 mars

  1. Vilka vackra bilder på småfåglarna, de är ju bara så söta i sin vinterskrud.
    Tryckfelsnisse har korrigerat ditt bloggnamn, förlåt =(
    Hoppas du får en fin vecka!
    Kram Annica

Kommentera

