Skrämmande (bild 85 av 365)

En del tycker att spindlar är det värsta som finns. Jag kan inte säga att jag har någon större lust att klappa och gosa med spindlar heller. Tittar man så här i närbild då spindeln är upplyst med blixt, så kan jag hålla med om att den ser lite skrämmande ut….

Jag är däremot fascinerad av dom. Den här är förmodligen av släktet Acantholycosa och familjen Vargspindlar. Dessa jagar utan nät. Den här befann sig i diskhon och där är det lite mörkt så jag använde blixt. Som de som tidigare varit in på min blogg vet så dyker det upp en del insekter i vårt hus och alla är inte lika välkomna…En eller annan av dessa jägare brukar jag inte bry mig om. De kan gärna få minimera antalet av andra mindre välkomna smådjur. Dessa gör ju inte ens nät, så de påverkar inte städningen heller! 😉

Spindlar i Sverige kan se skrämmande ut, men som jag förstått det finns det inga som är farliga på riktigt. Jag skulle däremot inte vara lika kaxig om jag befann mig på någon annan plats på jorden….

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

spindel 3

22 reaktioner på ”Skrämmande (bild 85 av 365)

  1. Som ett monster i uppförstoring. 😉 Minns på en kurs för länge sedan då vi på kursen skulle lära oss artbestämma dessa rackare genom bland annat kolla tändernas placering i munnen…

  2. Spindlar är häftiga. Det har jag inte alltid tyckt och ja, det räcker med den storleken de har i Sverige. Jag har jagat bautaspindlar i Frankrike och det var inte roligt, hu! Snygg bild på vargspindeln!

  3. Ja lite läskiga är dem, känner mig inte helt bekväm med stora spindlar i närheten. Men är inte särskilt rädd heller. Mest obehagligt. Jag har massor, verkligen massor av ‘husspindlar’ när jag ser de riktigt stora tänker jag på – ok då har jag ett friskt hus i vart fall…

    85 av 365 – du har kommit långt du 🙂 Grattis! Jag ska försöka ta några innebilder sen får jag väl ägna mig åt att tänka ut idéer till teman en tid framöver.

    Ha en härlig söndag! Carina

    1. Så länge det är ensataka här och där så är det helt ok. Min man t.om undviker att spola vatten på dom när dom finns i diskhon…och meddelar oss andra att vara försiktiga så att ingen spindel ska skadas… 🙂
      Man ska väl ha 90 innan mars är slut och jag har lite idétorka just nu…men snart sprutar iidéerna igen hoppas jag!

  4. Fin bild på spindeln! Och tack för informationen om den också, blir lite mindre rädd när man vet vad det är för en spindel. Jag brukar faktiskt låta dem vara kvar inne, eftersom dom håller efter andra småkryp. Och så slipper jag försöka fånga dem! 😉

      1. Nädå… men tycker inte om att hitta dem i diskhoar, dusch och kattlådor, eftersom jag måste ta ut dem på något sätt (kan inte ha ihjäl dem och vägrar dela bostad med dem)…

Kommentera

