Kur (bild 82 av 365)….eller… Skolat om citrongräs

Läste på Kias örtagård att de sträva bladen som jag hittills bara lagt på komposten kan man göra te av. Citrongräste kan man dricka som en kur mot  matsmältningsbesvär.  Jag var tvungen att klippa ner ett av de långa, platta bladen och göra te och det smakar rätt gott. Man ska tänka på att det ska dra minst 5 minuter bara, så det får lite smak.

Nu har jag planterat om de små grässtråna så det ska få lite bättre plats om rötterna. Jag har satt ner dom med en 2 cm mellan varje strå. Det tar ganska lång tid innan de växer till sig och man har ju inte obegränsat med plats så jag låter dessa grässtrån samsas i gemensam låda, men de kommer att bli väldigt stora om ett år.  Tog en bild för ett tag sedan och jämförde min frösådd med förra årets gräs som nu hunnit växa till sig. Du hittar bilden här om du vill se.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

citrongräs_skola om

8 reaktioner på ”Kur (bild 82 av 365)….eller… Skolat om citrongräs

    1. Ja alltså jag har ju bara testat ett blad en gång…så jag har inte påbörjat vanan ännu, men då klippte jag det färsk i små bitar. Jag vet inte om det skulle förlora eller vinna i smak på att torkas. Man får väl testa det också! :).

  1. Låter mycket nyttigt och gott med te-kuren. Säkert bättre att dricka naturligt örtte än dessa konstgjorda smaksatta teer som finns att köpa nuförtiden (fast goda är de ju…)

Kommentera

