Skolat om tomater

Tomatsorten Nyagous  som jag sådde 1 mars har fått flytta till varsin kruka. Det är lite fascinerande hur ludna såna här småplantor är om man tittar nära. Det kan kanske vara lite praktiskt om luften stannar kvar runt plantan så att det inte blir lika kallt? Tomater vill ju ha det lite varmare, även om de inte vill ha för varmt. Just den här Nyagous ska kunna tåla lite mera, men jag har den ändå i växthus. Växtsäsongen är inte så lång här och tomater tar normalt sätt lite tid på sig att bli klara. Den här sorten vill jag minnas att vi inte smakade första tomaten förrän i mitten på juli, men det kan också varit i augusti. Av någon anledning har jag inte skrivit upp det. Mina andra sorter brukar vara klara att smaka runt midsommar.

nyagous_tomat_omplantering

Den andra sorten som jag sådde samtidigt, körsbärstomaten Chilega är fortfarande rätt liten och behöver inte planteras om. Det behöver av förklarliga skäl inte heller mina nysådda sorter, vars frön hamnade i jorden först 11 mars. Lite imponerad blev jag idag då jag såg att Sibirjak redan grott. Mei Wei kan man ana lite. Vinbärstomatens frö som hamnade i jorden först den 13 mars syns inte till.

Nu är det bara att vänta. Snart kan man äta solmogna tomater i massor! 🙂

sibrijak_nyss grott

2 reaktioner på ”Skolat om tomater

  1. Så stora och fina dina plantor var! Visst är det skönt när man börjar komma igång och får se dem växa till sig. Jag sådde i ett slags pluggbrätt som jag läst väldigt mycket om redan i februari. Trots golvvärme och mycket ljus har de bara stått och stampat. Så de satte jag om förra helgen. Hoppas de kvickar på sig nu 🙂

    Ha en härlig måndag! Carina

Kommentera

