Kotte (bild 78 av 365)

Jag har bara 50 m ner till sjön från huset där vi bor. Idag gick jag ner till stranden för att se hur det såg ut. Det var nästan stenhård skare att gå på trots att det varit så varmt. Även på de platser där man sjönk ner så var det inte så djupt. Det har varit väldigt lite snö i år, men kanske kommer det mer i kväll. Yr.no verkar tro det i alla fall.

På snön så låg det en hel del kottar som fallit ner från den stora granen. Den här bilden får därför bli min bild för kotte i fotoutmaningen 365 foton.

Barrträd har funnits här på jorden väldigt länge. De överlevde  massutdöendet som skedde för ca 250 miljoner år sedan. Fortfarande idag så har vi massor av barrträd som har stor betydelse både för vårt klimat och för vår ekonomi. Om man skulle slå ihop vikten på alla människor som finns i hela världen så väger vi ändå bara så mycket som barrträden som finns i Jämtland har någon räknat ut.

Barrträd kan vara otroligt stora och mäktiga, men de börjar alla som ett litet frö och det kommer från en kotte. Tyvärr så har jag inga bilder på granfrön, men det kanske kommer senare.

kotte 2

Lite färvånad blev jag då jag på några av fjällen på en kotte såg dessa små kulor. Jag tycks aldrig ha sett det förut. Verkar finnas en rostsvamp som ser ut ungefär så där, men det kanske är något helt annat. Någon annan som vet?

korn på kotte

Kommentera

