Tomatplantorna har tittat upp och nya frön kommit

Sådde tomatfrön 1 mars; Nyagous och Chilega. Nu har de kommit upp. Jag fick för mig att jag skulle tömma förrådet på frön och inte köpa några nya tomatfrön. Tyvärr hade jag helt missat att jag inte hade två favoriter hemma; Sibrijak och Mei Wei. Idag kom fröna och de ligger nu i jorden. Jag ska byta till mig frön av vinbärstomat imorgonkväll. Det ska bli spännande. Har själv inte odlat vinbärstomat tidigare. Jag vet inte ens hur de smakar, men utseendemässigt är de ju väldigt små och söta!

små tomatplantor

12 reaktioner på ”Tomatplantorna har tittat upp och nya frön kommit

  1. Samma strategi här i år! Inga nyinköp 🙂 men jag hade favoriten ‘Mei Wei’ hemma liksom ‘Red Pearl’ som jag tycker är ännu ett snäpp vassare… Skolade om de sista plantorna idag. Får se om jag varit dumdristig och sått på tok för tidigt. Men jag har ett ouppvärmt garage med riktig växthusbelysning. Sen hoppas jag mamma tvättar ur sitt växthus så får de flytta dit om några veckor.

    Ha det gott! Carina

    1. jag brukar inte kunna flytta ut förrän i maj och tills dess får de stå i fönstren med lite extra belysning. Sibrijaken är så stadig så den är perfekt! Värre att flytta körsbärstomaterna ibland…

  2. Odlar vinbärstomat för andra året i år. Eller ska kanske säga försöker odla. Förra året var det ingen som klarade sig länge nog för att flytta ut. Och i år är det bara en liten svag stackare som grott av fyra frön. Får se om det går bättre när jag sår min nästa omgång, annars ger jag nog upp.
    Om du får några Sibirijak över så byter vi gärna till oss nått. Om vi har nått du vill ha 🙂

  3. Tänkte inte köpa några tomatfrö heller i år men upptäckte att jag bara hade frö till gröna cocktailtomater. Inta bra, inte bra. Får åtgärda det på torsdag när jag är ledig.

  4. Jag fick två påsar med tomatfrön som en kompis köpt på Kanarieöarna. Jag är skeptisk om det funkar att odla dem här, utan växthus.

Kommentera

