Kamp (bild 77 av 365)

För några år sedan dök de upp för första gången. Så fort man öppnade skafferiet så flög någon ut. Efter en storstädning där vi tyckte oss hittat källan så blev det lugnare. Vi har sedan dess haft alla mjöler och gryner i stängda plastpåsar. Allt för att förhindra spridning. Det brukar trots detta dyka upp någon enstaka  varje år i alla fall. Jag förstår egentligen inte varifrån de kommer. Ibland undrar man om  de följer med hem från affären.

Den här såg ut att vara rustad för kamp, men det var jag också…och den här gången vann jag… Det hjälps inte. Trots att jag gillar insekter så blir jag lite grinig när dom vill äta upp min mat.

mal i skafferi 2

mal i skafferi

20 reaktioner på ”Kamp (bild 77 av 365)

  1. Usch så tråkigt! Är det mott? De fick jag in och försäkringsbolaget skickade firma för att sanera… De kommer hem med nötter och mandlar – frys allt sånt när du köpt. Man kan tom se de små gnagmärkena, vita, på sötmandel tex. Torrfoder till husdjur är en annan källa. Müsli är ett tredje vanligt alternativ.

    Lycka till med kampen!

  2. När jag började läsa trodde jag det handlade om mjölbaggar, som jag också hade en gång. Men det här är ju en fjäril. Vet du vilken? Mott av något slag verkar någon veta. Har inte hört att de är bland mat, men så är det kanske. Usch iallafall.

  3. Snygga bilder på oinbjudna kryp. Hade en del problem med odjur i mjölet. Köper alltid ekologiskt mjöl (liksom nästan allt annat). Så kom jag på att ha mjölpåsarna i frysen och sedan dess får jag inga kryp. Det gäller bara att ta fram påsen en stund innan det är dags för bullbak, så inte mjölet är för kallt för jästen.

Kommentera

