Vårtecken 9 mars

Efter en lång, mörk och solfattig vinter så verkar solen äntligen hittat hit. För dig som nu sitter i t.ex. Mälardalen eller Skåne och undrar vad denna snöiga bild har med våren att göra, så är det här precis den ”vår-vinter” som jag beskrev förra veckan. Egentligen är det väldigt mycket mindre snö än det brukar vara i början av mars, och väldigt mycket varmare. På taken finns nästan ingen snö kvar längre.

När man sitter vid husgaveln och dricker en kopp kaffe, läser Allt om trädgård och funderar över hur man ska lägga upp sommarens odlingar, ja då är det vår!

Bilden är tagen med ett sk. fisheye objektiv. Det är därför bilden har de lite ”runda linjerna”.

Fler vårtecken som hittats runt om i landet hittar du hos Annica och hos Helene.

Vårsol

För att ni inte ska tro att jag ljuger om snön så kommer här en bild från 2012 vid den här tiden. Snön hade börjat rasa men det fanns en del kvar och det var väldigt maffiga högar invid ladugårdsväggen och växthuset.

växthus på vintern

31 reaktioner på ”Vårtecken 9 mars

  1. Huvudsaken att det går framåt. 🙂
    Och du slipper ju lera och slask och det svarta mörkret så länge snön täcker marken. Att dricka kaffe vid stugväggen, härlig vårkänsla!

  2. Jag älskar snörik vårvinter, det finns i kroppen sen barnaåren. Grå vår är inget för mig trots att jag lever mitt i detta. Solsken, snö, turskidor, renskinnsfäll, termos med choklad och apelsin (eller semla) – ingen marsvårupplevelse är som det!

      1. Tids nog kommer det även i norr men perioden är bara så väldigt mycket kortare. Jag gillar backskärvfrö vid husgrunden i brungräset. Det är vår!

  3. tänk ja, du ser vårtecken trots snön. jag minns när jag var till norra ryssland i mars en gång och besökte en skola. skolbarnen förklarade att vårens ankomst kunde man se på färgen på snön. den var blå. typ. jag tyckte det var bister vinter.
    aino

  4. Visst kan det väl finnas vårtecken även om det ligger snö på backen. Jag minns när jag var hos min farbror i Ö-vik en påsk och vi skidade ut på isen i strålande solsken och satte oss på en kobbe och solade – då var det minsann vår!

  5. Skönt med åtminstone en bild med snö i bloggflödet så man inte känner sig så ensam. Annars läser man ju bara om hur folk börjat vara ute i trädgården och plantera. Inte utan att man blir lite avis 🙂

  6. Visst är det lite snö! Jag vill inte missa vårvintern, men tyvärr verkar det tufft även i Piteå. Vi har jättelite snö redan och det känns som om det är i början av april. Ska det nu va så att vi inte får vårvinter kan snön lika gärna smälta och våren komma ”på riktigt”. 🙂

  7. Å så göttigt det låter att sitta vid husgaveln och vända näsan mot solen, med dagsmeja och bästa trädgårdstidningen. Fint med snön, men ändå lite skönt att det inte är lika mycket som förra året! Då gav sig inte snön hos oss förrän i mitten av april!
    Ha det bäst!
    Annika

Kommentera

