Självporträtt (bild 73 av 365)

”Ögonen är själens spegel”, så här kommer ett porträtt av mig så att ni kan se lite mera av mig…. 😉

Det var inte helt lätt att vinkla kameran så att det blev rätt när man ska göra detta själv. Man får också förlita sig på auotofokus. Jag hade annars hoppas kunna se mer av irisen, men det får jag testa att fota på någon annan.

Som ni ser så kan min nyvakna öga se en blå himmel och mitt hus med de omålade stolparna på ”bron”. (Ja vi säger bron här uppe och det kan vara lite förvirrande för en sörlänning som kallar samma sak för farstukvist eller veranda. Man kan också se att det är väldigt ljust idag eftersom pupillen har dragit ihop sig.)

Färger som vi ser beror på att ljusvågor med en speciell våglängd reflekteras mot vårt öga. Ser vi t.ex rött på en yta så är det röda ljusvågor som reflekteras in i våra ögon. Ser vi vitt så är det en blandning av ljusvågor av alla färger som studsar in i våra ögon. Att du ser att min pupill är svart beror på att inga ljusvågor reflekteras ut därifrån . Ljusvågorna som går in i mina pupiller kommer i stället att påverka mina tappar och stavar så att de skickar signaler till min hjärna och jag kan tolka vad jag ser.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

öga

12 reaktioner på ”Självporträtt (bild 73 av 365)

  1. Snyggt! 🙂 Häftigt när man ser speglingarna i ögat. Håller helt med dig att det inte alls är lätt att få till focusen, jag hade samma problem när jag fotade mitt tema ”osminkat”. Bra jobbat! 🙂

  2. Fin tolkning med speglingarna och kul med alla fakta runt. Just självporträttet är väl inte det tema jag ser mest fram emot… ..kanske ska göra som du och ‘klara av’ det tidigt 🙂

    Ha en härlig helg! Carina

  3. När jag såg bilden trodde jag att det var mitt öga… Så nu har jag snott iden rakt av och publicerar en liknande bild på Fotograhnen så småningom. Självporträtt check ✔️.

  4. himla bra skärpa i fotot! har förakt själv, men det är så svårt och har aldrig fått till det. så… bra gjort!!
    aino

Kommentera

