Jäsning (bild 69 av 365)…eller… är Bokashi så bra som de säger?

Nu har jag hört så mycket om detta Bokashi att jag måste prova. inhandlade 1 kg Bokashiströ ör några veckor sedan. Det är vetekli som är behandlat med diverse mikrober. Det luktar lite aprikos tycker jag. Man ska strö över någon matsked strö per liter köksavfall och sedan ska det stå i 2 veckor i syrefattig miljö och innehållet börjar då att fermenteras. Därefter ska det grävas ner i jorden eller läggas ut i en påse tills det är dags att gräva ner.

Det ska inte bli för blött. Om man ser kondens är det för blött. Då bör man lägga i tidningspapper eller liknande för att suga upp vätskan. I min hink blev det för blött så jag strödde på lite gammalt kutterspån som jag har inne hos hönsen på golvet. Hinken blev full i helgen och det ska bli spännande att se hur det ser ut om 2 veckor. Som jag förstått ska det inte synas så stor skillnad från när man lade ner materialet, men däremot kommer nedbrytningen att gå fortare när den hamnar i jorden.

Jag är lite skeptisk till det här med syrefattig miljö, för jag har lärt mig att det blir växthusgasen metan då man inte rör om och därmed syresätter sin kompost, men det ska det inte bli enligt tillverkaren. På diverse odlingssidor på nätet är alla eld och lågor över denna bokashi. Folk har testat att odla en rad  där man blandat ner bokashi och en där man inte gjort det och det blir större och bättre skörd där man använt bokashi. så jag måste väl helt enkelt testa jag med!

Jag återkommer när jag provat att odla i det. Jag får väl gräva ner det i halva växthuset så ser vi om det blir någon skillnad. 🙂 Jag måste bara klura ut hur jag ska veta att det blir ungefär likvärdigt gödslat, för om jag inte gödslar alls på sidan utan bokashi blir det ju inte rättvist….Någon skada kommer det inte att göra hur som helst för allt organiskt material som man gräver ner i jorden är bra.

Det luktar inte illa där hinken nu står med lock på inne i köket, så nu är det bara att vänta.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

bokashiströ

12 reaktioner på ”Jäsning (bild 69 av 365)…eller… är Bokashi så bra som de säger?

    1. ja jag saknade er! Var tvungen att flyga ner till Stockholm lite halvakut och vikariera på en mässa. De som skulle stå där var sjuka eller vab:ade, men det kan vara roligt att få se lite av storstan också. 🙂

  1. Har komposterat så sen i september. Är just nu otroligt nyfiken på hur det kommer växa i den jorden i vår och sommar. Det jag ser är ett nät i en lite blågrå färg där jag grävt ner hinkar direkt… Om det är bra eller dåligt?? Ingen aning ännu 🙂 Att djur inte skulle gräva, som jag läst på flera ställen – nja det gör de. Så gräv djupt eller täck ordentligt.

    Lycka till!

    1. jag läste att blågråmögel var mindre bra. Då behöver du ha mer uppsugningsmaterial. Vitt mögel var ok om jag tolkade det rätt, men det var kanske i hinken, när det väl kommer ut i jorden kanske det inte är så!

      1. Så har jag också fattat det. Har tänkt fråga på sajten – det har bara inte blivit av 🙂

  2. Välkommen till bokashiträsket! Jag är såld – eller frälst kanske man kan säga. Det är ju som en väckelserörelse det här. Vill dock inte likna det med ”kristaller” eller månens inverkan eller sånt. Det är jag alldeles för jordnära (!) för. Trodde förstås inte alls på det där trolleriet med ”effektiva mikroorganismer”. Nyfikenheten drev mig dock mot prov. I ett år har detta försök pågått. Tidigare hade vi hushållskompost som tog lång tid på sig att bli till jord .Vintern -13 var snörik och kall och jag tog mig inte till komposten, locket frös fast etc. Då förändrade bokashi mitt liv! Den här vintern har varit snö- och tjälefattig och hinkarna har kunnat grävas ner i pallkragar och andra odlingsytor vart efter de ”mognat”. Några har hamnat i jordfabriken tillsammans med fuljord från omplanteringar, En 1-kgspåse räcker fortfarande (sen i höstas). Vi -växterna och jag – är glada! Oj det här blev en lång epistel.
    Lycka till!!

Kommentera

