Olika sorters grönt klart i fönstret

Nu börjar sallaterna och kryddorna bli klara för skörd. De flesta såddes 2 feb, men persiljan lite tidigare. Alla såddes i mjölkkartonger med vanlig ekologisk blomjord. När man sår så är det bra att använda såjord, men i det här fallet när det handlar om gröna blad som snabbt ska ätas upp så ser jag ingen mening med det. Att man har såjord är för att plantan ska utveckla ett bra rotsystem i jakten på näring. Plantan bör inte bli ”bortskämd” i början.

Anledningen till att det blev blomjord och inte plantjord är för att blomjord finns i min mataffär även nu. Plantjord är annars billigare och man kan köpa säckar av det när det är dags att plantera om mycket. Man kan så klart göra sin egen plantjord också. Det kanske blir ett projekt här framöver.

portlak

Portlak sägs innehålla  lite mer omega 3 än andra gröna blad. Dessutom är det gott. Den smakar lite syrligt och är lite ”köttigare” än vanliga salladsblad. Jag brukar inte så portlak så här tidigt, men i år har jag faktiskt några byttor under lampan. Man skördar den precis som basilika, När man knipsar av den så ”bryter” den nya skott. Nu kan man skörda topparna, så det ska jag göra till kvällens middag.

green ice

En sort som heter Green Ice är det också dags att börja smaka av.

basilika

Basilikan toppade jag i går. Det fanns inte plats för basilika i maten så den åkte rakt ner i en platspåse och hamnade i frysen. Den kan man förvandla till en pesto senare. Annars kan det vara gott även med några färska basilikablad i salladen. 

Några blad som också är goda att ha i salladen är bredbladig persilja. Såna här örtkryddor kan vara precis det som behövs i en salladsmix för att den ska bli lite roligare. persilja

En mycket god sallat som tyvärr inte hunnit så långt än är vintersalladen-Vit. Oj så god den är, men den är inte dags att skörda ännu på ett tag.   :).

vintersallad-vit

17 reaktioner på ”Olika sorters grönt klart i fönstret

  1. Jag gillar också portlak. Jag har också något som heter Vinterportlak. Hela trädgårdslandet är fullt nu. Den självsår sig hej vilt. Bladen är små och tunna när de är som godast. Sedan blir det vita små blommor, då är den inte riktigt lika god, men fullt ätlig. Blommorna med.
    Vintersallad har jag haft och den kunde jag plocka av hela vintern, men sedan tog den slut. Nu har jag sått machesallad. Vet inte om det är samma.

  2. Åh, nu blev jag också jättesugen på att plantera! Har tänkt så lite i växthuset så snart det går men kan kanske sätta en omgång inomhus också!

  3. Så gott det ser ut! får ta och förgro lite ätbart här nu direkt. Den där vintersallat – vit känner jag igen namnet på och efter din beskrivning får den åka med i en beställning. Bra med bloggläsande 🙂

    Ha en fin söndag kväll! Carina

  4. Att det växer när solen gassar är förståeligt… men denna otroligt solfattiga, grå februari, WOW ! Snacka om gröna fingrar 🙂

Kommentera

