Sötsugen (bild 65 av 365)

Ja det har kanske framgått i mina tidigare inlägg att det finns en del djur omkring mig, både såna som jag vill ha och såna som jag inte vill ha. Varje vår så dyker dessa små myror upp. De springer runt ett par veckor och sedan försvinner de.

Idag såg jag den första myran på golvet. Det är lite tidigt tycker jag, men som sagt den här våren är inte som andra.

myra

Jag är inte så pigg på att använda gifter. Jag har däremot inga problem med att manuellt döda de små insekter som jag ser när de innebär problem, men gifter känns alltid otrevligt, både inomhus och utomhus. De här svartmyrorna (3-4 mm)påminner mig också om hur viktigt det är att städa och torka golven och det kan ju vara bra att bli påmind om i bland. 😉

Myror skapar doftstigar som hjälper deras systrar att hitta till maten, så man kan få rena ”E4- stigar” om man inte ser till att torka bort sånt som myrorna vill äta. Det är också bra att torka bort doftstigarna med jämna mellanrum. Just den här myran petade jag ner i en glassbägare för att kunna fota, men den sprang febrilt runt ända tills jag lade ner lite strösocker. De är de små kristallerna i bild. När den fick socker stannade den upp en liten stund.  Myror gillar sött!

I skafferi är det såklart också viktigt att hålla rent om man inte vill dela maten med myror eller  andra smådjur. Det kan vara läge att göra en rejäl vårstädning nu när vi går in i ”myrsäsongen”… (och för er som undrar så ”råkade” myran dö efter fotsessionen..Jag gillar myror, men de ska vara utomhus. På den punkten är jag rätt bestämd.)

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här,

myra 2

2 reaktioner på ”Sötsugen (bild 65 av 365)

  1. Bra bild på myran 🙂 Men man vill ju helt klart inte ha dem inne. Fiffigt av dig att lägga socker för att få den stilla. Sockret tillför ju också bilden lite spännande. Man undrar ju vad det är om man inte läst.

Kommentera

