I like: Minnen (Bild 62 av 365)

Det här med att få vara mamma är väldigt spännande, lärorikt och kul. I alla fall om man som jag fått en dotter som tydligt talar om för mig när jag behöver byta spår så att jag kan bli en bättre mamma.

Dottern började tidigt skriva dikter. Just den här dikten skrev hon som femåring. Den skrevs efter att jag för tusende gången sagt att ”mamma har inte tid, mamma måste göra skolläxan”. Jag läste på universitetet då och jag var rätt uppslukad i mina studier. Jag kan lätt bli det i arbete och studier…

Dikt_5åring

När en femåring skriver att kärleken är lika viktig som en skolläxa, då förstår man att man inte riktigt prioriterat rätt ett tag. Så där har hon fortsatt och lärt mig massor om mig själv och gör så än idag. Nu fyller hon 15 år och skriver fortfarande dikter och t.o.m musik. När jag ser henne så tänker jag allt som oftast att nåt rätt måste jag gjort under åren för hon har blivit en både sympatisk och empatisk ung dam med en stor portion humor!

Så klart att vi bråkar, rätt intensivt ibland men jag tänker att det ingår i konceptet. Även om hon lär mig massor om mig själv så finns det fortfarande saker som jag kan och ”måste” lära henne också. 🙂

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

Vad andra tycker om idag kan du hitta på I like-torsdagstema

22 reaktioner på ”I like: Minnen (Bild 62 av 365)

  1. Fint minne med kloka ord! Barn och ungdomar är fantastiska. Och som du skriver, i detta att vara förälder ingår också att inte vara överens. I det mötet lär generationer ömsesidigt av oss varandra. Fin tolkning av temat.

    1. ja det bästa är nog att det blir bara bättre och bättre. När man har ett spädbarn är det spännande att bara få titta och förundras över miraklet, men allt eftersom de växer så blir det nya spännande saker att upptäcka…och sen när man kan börja resonera och diskutera…ja det är verkligen en ynnest!

  2. Din flicka kommer att bli något ‘större’ det är jag säker på. Ingen skriver så i den åldern, hon har skrivandets gåva. Får du eller har du fått ‘sätta in’ hennes dikter på bloggen, eller har hon en egen blogg ? ! Jag älskar att läsa dikter och poesi, att läsa sagor på rim är också mkt intressant,
    fast jag skriver inte själv.
    I vårt samhälle Smålandsstenar har vi haft en ‘skald’ om man får säga så, hon har gått ur tiden och hennes namn var Astrid Johansson. Hon skrev många dikter och flera böcker blev det, jag fick en av henne på 90-talet. Sen har vi Barbro Håkansson som också skriver om livets händelser med en gnutta humor. Hon gästar ofta många ‘hem’ för ‘di gamle’ gillar höra ‘sånt’.

    Om kärlek kan man skriva mycket, men ibland kan det räcka att sjunga en sång som Jill Jonson
    den hette : Kärleken är . . . . .
    Den är mkt vacker, en av de bättre som hon gjort enligt mig.

    Hälsa den duktiga tjejen om hon skriver något vackert så ska hon se till att signera sitt namn, så ingen annan kan ‘ta’ den. Sånt har hänt !

    Hälsningar/ Eva

    1. ja hon är verkligen skicklig med språket idag och kan kasta ihop några spännande rader på nolltid.
      Jag brukar inte lägga ut hennes alster. Detta är ett undantag. Hon gör det inte ännu själv heller. Vi är lite överens om att den dagen man vågar ställa sig på torget och uppföra sina alster då kan man även lägga ut dom på nätet. Nätet är ju en offentlig plats där man får räkna med att få både ris och ros. Jag tror att det kan vara bra att vara lite mera säker på vem man är och kunna stå för sina grejer innan man blir offentlig i cyberspace, men hon är duktig och jag är väldigt stolt!

  3. Oj! Det var imponerande! Vilken talang. Men tänk att hon förstod att dina läxor var viktiga och det har hon säkert därför tyckt att hennes egna också var. Och du, visst lär man sig om sig själv genom sina barn! Massor!

Kommentera

