Olika (bild nr 48 av 365)

Inte en  förstklassig bild blev det, men äggen är uppätna så det är svårt att göra om. Jag vill mest visa att det är skillnad om hönsen får äta grönt. Nu på vintern så finns inte så mycket grönt, men jag brukar torka nässlor och ge dom ibland.

Det ena som är mer knalligt gult är lagt av en höna som ätit torkade nässlor. Det andra ljusgula av en höna som inte ätit torkade nässlor. Lite olika blir dom.

Det finns ägg att köpa med extra gula gulor, men rätt ofta kan det vara tillsatt färgämne i fodret och det är lite fusk tycker jag. Jag har inte analyserat om det skiljer sig näringsmässigt, men om mjölk från kor som fått gå ute och beta grönt innehåller mer omega 3, så borde det ju vara så även för ägg?

Vill ni se hur mina höns ser ut och hur de lever, så finns det bilder bl. a  här och  här

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

ägg

22 reaktioner på ”Olika (bild nr 48 av 365)

  1. Det med mer orange gula ser friskare ut tycker jag. Helt klart mer aptitligt. Vad har du för ras på dina höns? Och vara har du köpt dom? Vi letar efter nått ställe att köpa från. Har hittat ett som verkar bra men tänkte att det vore bra att ha nått att jämföra med 🙂

    1. Vi köpte för 16-17 år sedan från Holmön en ras som hette Gotlandshöns. Sen nackade jag fel tupp och den som tog över var inte snäll, så den fick också gå vidare till de sälla jaktmarkerna. Istället fick vi tag på en mobbad tupp i Bullmark. Tanten visste dock inte vad det var för sort, men tuppen var liten och svart (samma storlek som hönsen). När han sedan ”föll av pinnen” för några år sedan så köpte vi en Hedemoratupp i Bullmark. Med andra ord. De är en salig blandning…
      Hedemora verkar vara väldigt bra, hyffsade äggläggare och goda mödrar om man vill att de ska ruva fram kycklingar.
      Det finns i Flurkmark någon som kläcker fram Hedemora småkycklingar med äggkläckningsmaskin.Det finns en i Bullmark som säljer vuxna hönor av Hedemora.

      Träffade också på en gammal bekant från Sävar på biodlarnas årsmöte, som säljer höns. Glömde fråga vilken sort han hade…
      Hur som helst är det kul. Tror det kan vara lite smart att välja äggkläckningsmaskin till första kullen. De kan man gulla med så att de blir väldigt tama och lätthanterliga.

  2. det var skillnad. intressant. du är vad du äter, gills på höns också.
    himmel så mycket snö ni har. här är det nästan vår. idag hittade jag första ruggen med snödroppar.
    aino

  3. Äggen smakar också olika beroende på vilken sorts höna som har lagt ägget. I kakor kanske det inte märks men om man äter det. Torkar du bara nässlorna ? Hur mycket ger du dem ? Har funderat på grönfoder åt våra hönor men har inte kommit till skott. Köpte en säck med ärtor men de ville inte ha dem. Tänkte grodda ärtorna istället.

    1. jag lägger ut nässlorna på ett galler och torkar. Sen trycker jag ner dom i en nätsäck och låter dom hänga över vintern. Ibland lite nu och då så ger jag en bukett. Det blir inte varje dag. Jag ger även en del annat som exempelvis morotsskal och en del matrester.

  4. Aha, kommer ihåg hur det var när jag hade höns. Det var verkligen skillnad på gula och gula och det syntes särskilt när man bakade typ sockerkakor och sånt. Härligt!! Trevlig helg =)

Kommentera

