”Prov” (bild 42 av 365)…eller… Provar att så avokado efter konstens alla regler

För rätt många år sedan satte jag en avokadokärna och jag vill minnas att det blev en rätt snygg växt av den. Har nu på senare provat igen, men det har aldrig lyckats så bra. Nu är min förhoppning är att någon av dessa ska vilja gro. Jag använder ekologisk avokado och har följt instruktioner som jag hittade här. Det som var lite nytt var att man skulle byta vatten varje eller varannan dag och istället för nålar så skule man sticka in tandpetare. Det kanske är det som gör hela skillnaden? Det tar någon månad innan något händer så det är väl bara att vänta då. Borde jag kanske ha lite mera vatten i glaset?

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

avocadokärnor_på rad

26 reaktioner på ””Prov” (bild 42 av 365)…eller… Provar att så avokado efter konstens alla regler

  1. Här är min avocado http://sdrv.ms/LtXw9B (ignorera röran runt) tror den är runt 5år eller så.
    Den blev jätteglad över extrabelysningen den fick för nån vecka sedan och skickar nu ut skott åt alla håll. Jag har insett att jag måste vara hård med sekatören om jag ska hålla den i hanterbar storlek så att jag kan ha den inne på vintern. På sommaren bor den ute även om den brukar bränna några blad varje år när den flyttar.
    Senare försök att få kärnor att gro har totalt misslyckats så jag skickar ett stort lycka till och en portion tålamod.

  2. Det ser ut som tandpetaren är rakt igenom, men så kan det ju inte vara. Jag tycker också avokado brukar bli fina, men då jag har beskurit har de inte velat vara med längre. Annars hade det varit fint med en buskig planta istället för en stängel rakt upp.

      1. Jag gör också som hippahopp och det brukar funka bra. Men plantorna blir ju inte så vackra. En lång jädra stängel med blad i toppen 🙂 Den sista jag hade välte katterna och efter det blev den kompost!

  3. Lycka till! Jag slängde ner ett par kärnor i växthuset i somras och jag antar att jag hade tur för båda är fina plantor i uterummet nu! Jag blev väldigt överraskad när de grodde för vid det laget hade jag glömt bort dem.

  4. Så har jag gjort några gånger och det har funkat… ..sådär. Effektivast har varit att bara slänga kärnorna i komposten. Så småningom gräva ner komposten i potatislandet och vänta 🙂 Rätt konstigt med tanke på våra vintrar de sista åren och att komposten är oisolerad…

Kommentera

