”Mask” (bild 28 av 365)

Idag när jag lyfte på krukan som jag har julrosen i så upptäckte jag till min förvåning och förtjusning att där låg  en liten daggmask på blomfatet. Jag gillar daggmaskar. Just den här fick flytta till en av mina större krukor där jag har paprika och ärtskott som jag samodlar.

Daggmaskarna är oerhört värdefulla för att man ska få en bra jord. I åkermark kan det finnas 0,5-2 ton daggmaskar per hektar har jag läst någon gång. De rör om i jorden, skapar luftgångar så att växternas rötter får syre. Det finns tom studier som visar på att om där finns daggmask i stora doser så klarar sig växterna bättre mot mördarsnigelangrepp. Daggmaskar är, kort och gott,helt enkelt fantastiska!

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

daggmask

8 reaktioner på ””Mask” (bild 28 av 365)

  1. Jag har aldrig slutat att rädda daggmaskar som kravlat sig ut på vägbanor och trottoarer. Det är så tragiskt att se dem överkörda!

Kommentera

