En film om myrornas liv

A great film produced by BBC is called Planet Ant-Inside the colony. If you are interested you can find it on youtube. The pictures are photos of some ants I had in my garden last summer and they can not be seen in the film. 🙂

Ingen har väl kunnat undgå min fascination för sociala insekter som bin och myror. Blev helt fascinerad då jag fotade myror som flyttade sina larver i mitt jordgubbsland förra sommaren. Hade man fått använda gamla kort i utmaningen 365foton hade det här kunnat symbolisera ”syskon”, t.o.m systrar, men nu är det inte en bild från i år.

Jag hittade en fantastisk dokumentär som någon lagt ut på på youtube. Den är är gjord av BBC. Ingen kan göra natur och vetenskaps dokumentärer som BBC!

Planet Ant-Inside the colony heter den.

myror räddar larver

myrlarver

3 reaktioner på ”En film om myrornas liv

  1. Jag håller verkligen med – de är så underbart skickliga på BBC. När sedan David Attenborough pratar är min lycka fullständig. Man minns den rösten sen barnsben – den går att jämställa med Astrid Lindgrens…såtillvida att den funnits där ”alltid”, är lugn och trygg och man känner sig fullständigt omhändertagen.
    Jag ska titta på myrfilmen.

Kommentera

