”Krona”…eller…Hur stor kan en bollpilskrona bli innan grenarna knäcks? (bild 24 av 365)

Måndagstema hos Helene är vintertäckning. Det här blir mitt bidrag.

Jag funderar varje år om bollpilens krona ska klara snötyngden. Ja missförstå mig rätt det är ingenting jag ligger sömnlös om nätterna för! Hittills i vinter har det inte varit några problem. Det har inte varit någon snö, men innan vintern är slut så hinner det nog bli en hel del som vanligt. Den här bilden tog jag  nu i helgen.

krona_trädkrona_ bollpil

Bilden här nedan tog jag för två år sedan och då kravlade jag mig ut dit med jämna mellanrum och slog av grenarna där det var som värst. En av bollpilarna knäcktes en vinter så den blev utom all räddning. Den förvandlades till en häck istället. Det är väldigt lätt att sticka ner sticklingar av olika sorter av pil och få dessa att rota sig.

bollpil

På sommaren är kronan också väldigt stor jämfört med stammen. Känns nästan lite ologiskt stor krona med tanke på stammens tjocklek.

bollpil

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

26 reaktioner på ””Krona”…eller…Hur stor kan en bollpilskrona bli innan grenarna knäcks? (bild 24 av 365)

  1. Hur gammal är bollpilen? Jag har den som är va fyra år, fast rådjuren var på stammen första året så den är nog lite sen i utvecklingen.

  2. Vilket vackert träd! Ser ut som något ur Farmville 😉 Har aldrig hört talas om bollpil, men nu vill jag hemskt gärna få se en i verkligheten.

    Kram
    //Linda

  3. Vackert träd! Men jag kan hålla med om att den gigantiska gröna kronan ser lite oproportionerlig ut – får mig att tänka på ett litet barn i någons stooora hatt 🙂

    Du får göra som norrmännen och samla ihop kronan under en huva. Tittar alltid på hur de skyddar sina växter på olika sätt när jag kör till Hemsedal.

    Ha det gott!

Kommentera

