”Återvinning”….eller… Först kan man återanvända innan man återvinner (23 av 365)

Det börjar väl vara rätt självklart för de flesta att återvinna sina mjölkkartonger och andra förpackningar. Själv brukar jag även återanvända en del av dessa nu på våren. Mjölkkartonger, juicekartonger och stora kaffebönspåsar från jobbet brukar bli bra att så och plantera i. Det enda man behöver göra är att klippa små hål i dom så att inte vattnet blir stående.

I fotot kan man se lite olika sätt som jag klipper till mina mjölkkartonger på beroende av om jag vill/behöver ha djupare krukor eller inte. Förra året hade jag mina frösådda lökar i en liggande mjölkkartong ända tills jag platerade ut dessa i landet. Kaffebönspåsarna från jobbet är lite större och passar bra då t.ex tomatplantorna behöver mer jord runt rötterna.

Av någon anledning så brukar krukorna aldrig riktigt räcka till och då kan det vara praktiskt att kunna gräva lite i återvinningsbingen. Själv använder jag helst sånt som det varit mat i. Jag inbillar mig att det är mera koll på ytbeläggningar i sånt som det serverats mat ur.

Tidigare idag petade jag ner fler ärtor som ska bli ärtskott precis som jag gjorde på nyårsafton. Ärtskotten är väldigt goda så vi måste ha mer. Nu tänker jag ta itu med sådd av basilika och persilja. Glömde helt bort att så det i fjol. Det löste sig ändå för jag omvandlade en köpt basilikaplanta till  21 nya. Jag gjorde det samma med persiljan. Egentligen ett väldigt smidigt sätt, men nu har jag både frön och tid över så det passar ganska bra att göra slut på dessa.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

återvinning

9 reaktioner på ””Återvinning”….eller… Först kan man återanvända innan man återvinner (23 av 365)

  1. Väldigt smart sätt att plantera och sen håller det ju torrt också. Går även bra att frakta dem. Jag brukar plantera potatis i mjölkpaket med mina elever i skolan och just innan examen får de ta hem plantan. Sen får de som läxa under sommaren att räkna hur många det blev. Som mest har det blivit 184 potatisar från två planterade!! 😀

    1. Nej, men det kanske man skulle ha här lite mer strukturerat… Min tanke med den här bloggen var just att jag själv skulle skriva ner för att komma ihåg. Man borde kanske sammanställa det på en speciell sida… Jag funderar vidare på den. 🙂

  2. Å Norrmejerier gör mej glad. De har kvar ”tegelstenspaketen” från Tetrapak som är så lättstaplade och lätta att använda som du gör. Visst, det går med de höga smala med kvadratiskt tvärsnitt som man bytt till här nere. Men de är icke lika bra tycker jag.

    Tack för tips hur som helst. Kanske ska jag så verbenafrön snart för första gången i mitt liv.

Kommentera

