”OBS!”…eller…Det är viktigt att välja ekologiskt frö (bild 15 av 365)

Jag väljer ekologiskt så fort jag kan. Jag gör det även då jag köper fröer, men jag blev ändå lite förvånad då jag idag fick hem min tidning ”Allt om Trädgård”. Där står att konventionell odling av fröer inte har samma odlingsregler som när man odlar mat. Det är helt enkelt tillåtet att använda mer bekämpningsmedel  eftersom fröna inte ska ätas av människor. Nu kanske inte ett enda litet frö som ska bli en stor planta innehåller så mycket gift att det påverkar dig som ska äta den, men jorden där dessa fröer odlas påverkas förstås negativt. Detsamma gäller de insekter som håller till i närheten och de fåglar som äter dessa insekter….

Nu ska jag kanske erkänna att källan till detta verkar vara Runåbergs fröer som själva både tar fram och säljer till största delen ekologiska fröer. Jag skulle dock inte bli förvånad om det faktiskt stämmer. På deras hemsida, så uppmanar de oss odlare att lite oftare spara egna fröer och uppger en mängd anledningar till detta förutom det mest uppenbara att man också sparar pengar.

Spontant så började jag genast fundera om även fågelfrö tas fram under rätt kraftig besprutning, men så är det antagligen. Ekologiskt fågelfrö vet jag inte ens om jag sett i butiken. Har du?

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

ekologiska fröer

15 reaktioner på ””OBS!”…eller…Det är viktigt att välja ekologiskt frö (bild 15 av 365)

  1. Det där låter oroväckande om det är sant. När man köper sättpotatis så står det i alla fall på påsen att produkten är behandlad och inte ska ätas,

  2. Man lär så länge man lever. Jag fick sockerbetsfrön av en. Man skulle inte äta blasten (det gör man kanske inte ändå) för fröet var behandlat för att gro snabbare men också för att tå emot sjukdomar. Men roten skulle man kunna äta.

  3. Köper numera också grönsaksfröerna från Runåbergs. Dels för de är ekologiskt odlade, dels för de odlar nära mig = bättre förutsättningar för att de ska gå bra i mitt klimat. Samlat har vi också gjort lite i år. Och en del har samlat sig själva i pallkragarna så kanske får vi riktigt tidig ruccola och spenat 🙂

    Även om inte vi i förlängningen får i oss så mycket av ev gift så är det ändå en signal till branschen tänker jag 🙂

Kommentera

