”Yta”…eller… Man borde ta hand om sin hud (13 av 365)

Huden är den yta som täcker våra kroppar. Hos en vuxen är den ungefär 2 m2. Går man riktigt nära som jag gjort i den här bilden ser man att det inte alls är någon slät yta. Huden kan växla i storlek lite beroende på om cellerna är välfyllda med vatten eller inte. Mina ser lite torra ut tycker jag. Jag är rätt dålig på att dricka vatten och desto bättre på att dricka kaffe…

Förr trodde man att man att huden var mer som ett skal. Nu vet vi att den skyddar mot mycket, men att vissa ämnen kan tränga genom. Vi kan t.ex ge smärtstillande med hjälp av salvor.  Man börjar också fundera en hel del på hur alla dessa ämnen påverkar oss som vi sätter på vår hud då vi sminkar oss, smörjer in oss eller tvättar oss. 

Det finns en bok om detta som fått rätt stor uppmärksamhet; Badskumt. Själv har jag inte läst boken, men jag har läst annat i ämnet. Nu är jag ingen större konsument av skönhetsprodukter, så för min personliga hälsa spelar det säkert ingen roll. Eftersom jag använder så lite så spelar det och andra sidan ingen roll för min ekonomi heller om jag väljer ekologiska alternativ som är lite bättre för miljön och förmodligen för hälsan i långa loppet. Numera har jag därför inte så mycket skumma saker kvar i mitt badrumsskåp.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

hud

13 reaktioner på ””Yta”…eller… Man borde ta hand om sin hud (13 av 365)

  1. Ja, där kom du verkligen nära inpå . Var är den tagen? Jag tror inte att huden ser riktigt likadan ut på hela kroppen.

Kommentera

