”Kondens”…eller Dimman tätnar (12 av 365)

Definitely foggy! More skies at Skywatch Friday

När ett ämne övergår från gas till flytande form så kondenserar ämnet. Varma dagar så avdunstar vatten från marken. När gasen kyls ner så bildas vattendroppar, d.v.s vattnet kondenserar. Om denna kondensering sker nära marken så kallar vi det dimma. Om det blir högt över våra huvuden så kallar vi resultatet för moln. Den ånga vi ser då vi kokar vatten är egentligen också vattendroppar. Själva gasen som  finns där mellan alla små vattendroppar kan vi inte se. Vatten i gasform är alltid osynligt.

En lite tjusigare bild på dimma tog jag härom sommaren. Den hittar ni här. Den som vill se en bild på vatten i fastform kan titta på denna uppförstoring av iskristallerna på ett blad (frost). Den bilden är jag lite nöjd över själv om jag får skryta. 🙂

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

dimma

10 reaktioner på ””Kondens”…eller Dimman tätnar (12 av 365)

Kommentera

