”Avtryck”…eller När jag blir stor hoppas jag att jag också kan lära mig att tolka spår i snön (11 av 365)

Att tolka spår i snön är inte alltid lätt. Att se ett fotograferat spår säger inte mycket om man inte får veta hur stort det är. Även om man ser spåret själv ute i skogen så kan snö som smälter göra att spåret ser lite större ut än det är. Det här är ganska likt ett lospår tycker jag, men det är det inte. Det är spår från vår katt. En av mina gamla biologilärare, som också var expert på varg berättade att han ofta blev utkallad för att dokumentera varg, men att det visade sig att det var hundspår. För den som kan det här med spår så är det inte bara avtrycken utan också hur rörelsemönstret varit som berättar om vilket djur det kan vara och så eventuell spillning som man hittar.

I skogen hemma hos mig finns det många djur. Det finns de som sett både lo och björn här i närheten, men jag tillhör inte dom som fått göra det. Älg, grävling, räv och hare har jag däremot fått se med egna ögon, men aldrig då jag haft kameran med mig förstås….

Om man är inne i skogen på vintern kan det vara kul att spana efter spår. Själv är jag inte särskilt duktig, men jag skulle önska att jag vore. När jag blir stor kanske jag blir det… 😉

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

kattspår

14 reaktioner på ””Avtryck”…eller När jag blir stor hoppas jag att jag också kan lära mig att tolka spår i snön (11 av 365)

  1. det hörde till det roliga när min vovve levde. när vi gick och spårade och kollade vilka djur som rört sig där vi gick. och ju mer man spårar desto duktigare blir man, så du har framtiden för dig.
    det mest spännande vi stötte på i snö var lospår. att spåra i bajs var också kul.
    aino

  2. Läcker bild! Mina barn (och jag) älskar att kolla på olika spår och ”gissar gärna bajset” också. 😉
    På många djurparker har de ställen där man kan gissa både spår, päls och avföring och det är så kul när det blir rätt.

Kommentera

