”Stål”…eller…Sked designad av en prins (9 av 365)

Ibland ser man saker först när man tittar i datorn och börjar beskära bilden. Jag upptäckte då att det stod ”stai..” och det slog mig att så klart att det är ”stainless steel”, eller rostfritt stål, som skedarna är gjorda av! Just de här besticken blev jag förtjust i redan när det var dags att skaffa en egen lägenhet för 30 år sedan. De är designade av Sigvard Bernadotte. Som jag förstått det så finns de inte längre att köpa helt i rostfritt, utan bara i silver eller överdragna med silver, men mina bestick ser ut så här i alla fall. Massproducerade bestick i rostfritt för hemmet började man tillverka först på 50 talet läste jag.  Väldigt praktiskt material är det i alla fall!

Du kanske inte såg skeden utan bara sikrommen? Skeden är den metallglänsande till vänster och tittar man noga ser man stämpeln rätt långt ner i bild.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

löjrom_bernadotte_sked

2 reaktioner på ””Stål”…eller…Sked designad av en prins (9 av 365)

Kommentera

