Dold…eller dumplings med dipp (6 av 365)

Made dumplings for the first time, quite tasty even if they are not especially good looking!

Någon matfotograf blir jag nog aldrig…. De blev i alla fall rätt goda mina dumplings med fyllningen dold inne i en deg gjord på enbart vetemjöl och vatten.

Degen var lättarbetad. Jag hittade en film på Youtube hur man skulle göra. Hon använde kokande vatten och sa att man skulle vara sparsam med mjölet tills det var dags att kavla ut degen. Ibland när jag gör pastadeg och liknande brukar det sluta med att jag blir rätt irriterad, men den här var riktigt lätt att jobba med. Det finns en mängd olika sätt att stänga igen sina knyten. Jag valde en pirogliknande låsning. Det fungerade eftersom vi ångkokade.Väljer man att lägga knytena i kokande vatten bör man kanske hitta på en bättre metod. Man kan säkert också göra det betydligt snyggare!

Den godaste dipsåsen innehöll 1 msk honung, 1 tsk finhackad citrongräs, 1 msk soja, 2 msk fisksås, 1 cm finriven, urkramad, ingefära.

Citrongräset sådde jag själv förra våren. Under sommaren stod krukorna i växthuset, men i höstas fick de flytta in i köket. Om du själv vill så citrongräs så blir det en hel del små strån att plantera. Var beredd att dela med dig av småplantor till vänner och bekanta! Det är uppskattat eftersom det är så enkelt och gott att ha en kruka hemma.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

.dold

9 reaktioner på ”Dold…eller dumplings med dipp (6 av 365)

  1. va kul att läsa att du provat på dumplings. vi har pratat om det här hemma, men inte kommit till skott. men låter ju intressant att det inte var så svårt att göra degen själv. ska googla detta nu.
    aino

    1. Absolut värt att prova. Jag tycker du ska testa med kokande vatten för det blev bra, enligt videon jag såg skulle glutenet utvecklas bättre och det tror jag på nu! Spara också någon dl av mjölet till utbakning!

Kommentera

