Pollen (4 av 365)

Alla blommor är fina, men det är något visst med  stora blommor som liljor och amaryllis och sådana där man tydligt ser vad som är ståndare och vad som är pistill. Jag antar att det är biologiläraren i mig som gillar det där pedagogiska och tydliga! 😉

Just det här är en ståndare från min vita amaryllis som slog ut för några dagar sedan. Det gula är pollen. För den som vill se en pistill (dit insekterna för pollenet så att att det ska bli frön) i en riktig närbild så fotade jag pistillen på en lilja strax innan jul. Pollen som fastnat på insekter finns det rätt många av från förra sommarens fotoskörd, men en bild kan man hitta här. Insekter är kanske mest kända för att gilla den söta nektarjuicen som finns i blommor, men de äter även pollen. Det är särskilt äggläggande insektshonor som behöver proteinrik pollen. Insekter som tar hand om sina små tar även hem pollen till boet för att mata larverna.

Mina foton i utmaningen 365 foton har jag sammanställt här. Alla andras foton i  utmaningen hittar du här

pollen

6 reaktioner på ”Pollen (4 av 365)

Kommentera

